Story of My Life
couple itu haram
26 March 2013 . 0 purple(s) .
hai, hello n Assalamualaikum,,
dah lame tak bukak blog ni..^^
act, nothing to say. just nak share ape yg saya dapat dlm buku yg baru saya bace
buku ape ye.? haaa.~
jeng3
.
.
.
.
.
'Sebelum Aku Bernikah'

ni sebenarnye buku kakak. saje pinjam nak bace. mcm menarik je.
jadi, saya khatamkanlah buku ni.

dlm buku ni, die ckp pasal cinta, kahwin n rumahtangga
mungkin ada yg kate 'awalnye bace buku mcm ni'
ya. memang la umur baru 17 tahun tp buku ni sesuai utk remaja mcm saya
sbbnye dlm buku ni bnyk dikaitkan dgn remaja zaman sekarang yg salah menilai erti cinta.

pernah dengar istilah 'COUPLE ITU HARAM'
biasekan.? knape? knape couple tu haram.?
ade dalil quran.? hadis sahih.?
istilah ni wujud sbb ramai remaja sekarang silap dlm mentafsir erti cinta

dlm buku ni ade kata
'cinta tu ialah ape2 yg membawa ke syurga dan ape2 yg membawa 
ke neraka itu bukanlah cinta' *cewahh :p*
btol jugak sebenarnye,, kalau btol la kita syg sorg tu, sanggop ke kite campak die dalam neraka.?

tu la antara ape yg saya dpat dlm buku ni.
kalau nak tau lagi ape yg ade, pi la beli ye
insyaAllah banyak manfaatnye

sekarang 
saya nak share pengalaman sendiri plak,,
mcm yg korang tau, saya adalah pelajar sekolah 'agama'
kami memang sangat dijaga di sekolah
dan ramai yg fikir kami teramat sangat la baik, alim dan bla..bla..bla
dan mungkin ramai yg pelik bile dengar
'budak sekolah agama bercinta.???'

ya. memang tak dinafikan semua tu berlaku. 
tapi kita x bole nak salahkn diorang.
kenape.?
sebab semua tu fitrah manusia. 
perasaan cinta dan rindu adalah fitrah manusia
tak normal la kalau takde perasaaan mcm tu

act, saya sebenarnye seorg yg anti-couple mase menengah rendah dulu
tapi sekarang x lagi sbb saya dah mula faham ape maksud couple yg diharamkan tu.
saya tnye ramai org tentang pendapat diorg terhadap 'cinta dan couple'
mcm2 jawapan ade. dan banyak buku yg saya bace untuk tambah pengetahuan tentang semua ni.

islam itu indah.
islam itu mudah.
mungkin akan ade yg kate 'tapi semua tu bole menyebabkan zina hati'
bagos kalau korg terfikir mcm ni
tapi
sebenarnye, semua yg melalaikan dan membuat kita lupa akn Allah
yg boleh menyebabkan zina hati ni.
contohnye, kite teringat si dia sampai terabai pelajaran, solat pon x cukup.
tu yg bole jadi zina hati tu,,,

satu lagi, kalau btol kita syg seseorang tu kerana Allah
kita akan berusaha sedaya upaya memperbaiki kelemahan diri untuk menjadi seorg yg soleh/solehah dan mempersiapkan diri untuk memimpin org yg kita syg ke jalan yg diredhai Allah
tu barulah namanye 'cinta kerana Allah'
bukan tarik die ikot same pi dlm neraka

moral of da stori :
yg halal tetap halal dan yg haram tetap haram
jgn halalkan yg haram dan jgn haramkan yg halal
bercinta tu bole, cume kene la pandai2 jaga batas syarie
kalau rase x bole nak jaga batas tu, x payah la bercinta
siapkan aje diri tu,,
insyaAllah akan ada seseorg untuk kita
Aaaminn

p/s : buat mereka yg sedang bercinta tu
       jaga si dia tu elok2. jaga batas2 syarie. jgn mainkan perasaan si dia tu.
       jgn ajak die lupekan  Allah.

lastly, hope ape yg dikongsikan memberikan manfaat
sape yg salah ertikan cinta tu
betulkan la balik definisi cinta tu
cinta itu indah sebenarnye
jgnlah sempitkan fikiran kita

#saya hanyalah seorang insan yg lemah dan serba kekurangan yg ingin kongsikan pendapat/pandangan saya tentang semua ni.




Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post